GothCon XLVIII

Uppståndelsens Dörrar

- “Beweg das Auto!! Kannst du keine Schilder lesen!!!”, skriker en kostymklädd, enarmad man utanför Eltz Castle i Tyskland. Han pekar på er hyrda Porche som ni i hast parkerat fel. Ni har anlänt till festen, en sen afton i April. Er boss visste inte mycket, men ni har förfalskade inbjudningskort, lösenord och giddiups som smälter in. Uppdraget är att kidnappa en Herr Kleinhammer som ska finnas på tillställningen, smuggla ut honom och ta honom till högkvarteret. Blått och rött ljus pulserar genom fönstren på det medeltida slottet, vars fasad gnistrar i kallt sken från spotlights. Jazz smyger sig ut genom stenmurarna och in i natten. När ni närmar er ingången fångas ni plötsligt i strålkastaren från en ficklampa. Två bredaxlade vakter står där, vaksamma. Den ena vaktens ena öga är onaturligt stort.

Rollspelet ‘Inversions Direktivet’ och äventyret ‘Uppståndelsens dörrar’, är en resa för 3-5 spelare från ‘Two Crows’, rollspelsduon i Stockholm. Det använder ett nyskapat regelverk - ‘Risk Dice System’, som är en narrativ “Roll-n-tell” motor med snabb konfliktlösning.

Inversions Direktivet är ett surrealistiskt story-drivet rollspel, som utspelar sig i ett alternativt, Pulp-indränkt och förvridet 1960-tal. Vid Kalla Krigets höjdpunkt är karaktärerna subtilt muterade agenter för en hemlig organisation som spelarna själva skapat. Hela mänskligheten har muterats av ett okänt fenomen, som förvridit världen.

Den 13 juni 1940, exakt 12:48, förgrenades tidslinjen på grund av detta fenomen. Historien förvandlades då till en travesti av sig själv, en burlesk variant. Historiska händelser skede, men fantasirikt förändrade. Utan förklaring exploderade mänskligheten i otukt, berusning och besinningslöst våld. I tre månader. Därefter kom “The Great Hangover”. Färgseendet försvann, och psyket föll samman. Apati, amnesi, psykoser och helvete.

Perioden kom att kallas “The Unspoken”, och lämnade djupa ärr hos mänskligheten. Men folk tog sig samman, och upptäckte att de muterades i cykler: diskreta missbildningar, bisarra förmågor och underligga sjukdomar blev det nya normala.

1945 dök avancerade maskiner upp överallt, sålda i allt från lyxbutiker till bensinmackar. Teknik långt före sin tid blandades sömlöst med dåtidens teknik. Sen, 1951 fann Dr. Francis Crick Homo sapiens ursprungliga DNA, gömt i cellerna som en genetisk backup. Denna upptäckt ledde till Inversions Direktivet, ett djärvt projekt för att försöka reversera mutationscyklerna och återställa mänskligheten.

Rollspelet Inversions Direktivet är en surrealistisk detektivhistoria där spelarna försöker avslöja vad som hände den där dagen i juni 1940. Kan de rädda mänskligheten, eller går allt åt helvete? Åtminstone lär de ha riktigt kul på vägen, även om bossen från högkvarteret ringer och kräver resultat då och då.

Pass